Utrata karty płatniczej może zdarzyć się każdemu z nas. Czasem jej powodem jest zgubienie,  innych razem kradzież. Najważniejsze jest jednak, aby w takiej sytuacji zachować zimną krew. Szybka reakcja i odpowiednie działanie pomogą w ocaleniu naszych pieniędzy.

Środki ostrożności

Ustawa o usługach płatniczych nakłada  na każdego właściciela karty kilka obowiązków, mających na celu zwiększenie jego bezpieczeństwa i wyeliminowanie możliwości wykonywania transakcji przez osoby nieupoważnione. Do podstawowych zobowiązań  należy:

  •         Czytelne podpisanie karty w odpowiednim, przeznaczonym do tego miejscu
  •         Nie udzielanie nikomu dostępu do karty, nie podawanie numery PIN
  •         Trzymanie jej w bezpiecznym miejscu, uniemożliwiającym kradzież
  •         Nie zapisywanie numeru PIN na karcie, ani żadnych noszonych razem z nią karteczkach
  •         Nie trzymanie wszystkich kart w jednym miejscu. Jeżeli je rozdzielimy, w razie kradzieży lub zgubienia stracimy tylko jedną lub część  z nich

Wszystkie te zasady mają na celu maksymalne zwiększenie naszego bezpieczeństwa oraz zminimalizowanie ryzyka utraty oszczędności. Wszyscy wiemy jakim kłopotem jest ponowne wyrabianie wszystkich kart i dokumentów, nie mówiąc już o tym, jak negatywnie utrata pieniędzy wpłynie na nasz budżet rodzinny.

Postępowanie w przypadku kradzieży

Jeżeli jednak zdarzy nam się zgubić kartę płatniczą lub staniemy się ofiarą kradzieży, powinniśmy pamiętać o tym, że szybka reakcja może sprawić, że ulokowanie pieniędzy na koncie, do którego dostęp straciliśmy skończy się dobrze.

Według ustawy oraz większości umów podpisywanych w bankach w czasie otwierania konta, zobligowani jesteśmy do niezwłocznego zgłoszenia utraty karty płatniczej. I ten krok powinniśmy wykonać tak szybko, jak to tylko możliwe. Możemy zrobić to w siedzibie banku, telefonicznie lub przez internet. Karta zostanie wtedy zablokowana, a wykonywanie transakcji za jej pomocą niemożliwe. Zabezpieczy nas to nie tylko przed kradzieżą pieniędzy z bankomatu, ale również przed bardzo popularnymi w ostatnim czasie płatnościami zbliżeniowymi. Dzięki nim, możemy płacić za zakupy i usługi bez konieczności wpisywania PIN-u. Jeżeli nasza karta zostanie skradziona, to właśnie w ten sposób możemy stracić największą ilość pieniędzy.

Jeśli w wyniku kradzieży poniesiemy straty, bank zobowiązany jest do ich pokrycia. Oczywiście, najpierw dokładnie przeanalizuje, czy nie zaniechaliśmy żadnego ze swoich obowiązków posiadacza karty.

Po zgłoszeniu kradzieży w banku powinniśmy udać się na policję. Być może uda się odnaleźć osobę, która przywłaszczyła sobie naszą kartę.

Taka nieprzyjemna sytuacja z pewnością stanie się dla na nauczką na przyszłość. W celu zwiększenia swojego bezpieczeństwa możemy np. zainstalować aplikację mobilną banku lub usługę,  która za pomocą SMS-a będzie nas informowała o wszystkich wykonywanych transakcjach. Szybka wiadomość o wypłacie, której nie dokonaliśmy pomoże nam w zorientowaniu się, że skradziono nam kartę i błyskawicznej reakcji. Ważne jest również czytanie wyciągów i analizowanie, czy pokrywają one nasze rzeczywiste wydatki domowe. Zauważenie niezgodności może świadczyć o tym, że dostęp do naszego konta ma ktoś niepowołany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *